OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Thursday, July 19, 2012

Segmen Ayu: Saya Blogger Dari . . .

Assalamualaikum, semua ;)

Hai, korang!.

Ni hasil jangkitan dari penyakit dari Chemot la ni! Awat ang tag aku? Bak datang pavlova satu. (*takdekenemengena*)



Segmen ayu: Saya blogger dari . . .. jadah apa ayu aku neyh? ayu la sangat. muka cam muka tembok 14 ada la. namun daku bersyukur punya muka okeyh. Alhamdulillah.

Aku dari Kuala Lumpur. Aku lahir kat Sepital Bersalin Kelumpo. Maka sahih lagi benar aku asal Key Ell yawl!.

Mari kita lihat dan baca apa sejarah Kelumpo!.


Kuala Lumpur merupakan sebuah bandar persekutuan dan bandar paling ramai penduduk di Malaysia. Bandar ini meliputi kawasan seluas 243 km2 (94 batu persegi) dan mempunyai penduduk anggaran 1.6 juta tahun 2012. Kuala Lumpur juga dikenali sebagai Lembah Klang, aglomerasi bandar sebanyak 7.2 juta. Ia merupakan antara kawasan yang paling pesat berkembang metropolitan di negara ini, dari segi penduduk dan ekonomi.

Kuala Lumpur adalah kerusi Parlimen Malaysia. Bandar ini pernah menjadi rumah kepada cawangan eksekutif dan kehakiman kerajaan persekutuan, tetapi mereka telah berpindah ke Putrajaya pada awal tahun 1999. Beberapa bahagian badan kehakiman masih di ibu kota Kuala Lumpur. Kediaman rasmi Raja Malaysia, Istana Negara, juga terletak di Kuala Lumpur. Diberi nilai sebagai bandar dunia alfa, Kuala Lumpur adalah pusat kebudayaan, kewangan dan ekonomi Malaysia kerana kedudukannya serta sebagai sebuah bandar utama. Kuala Lumpur berada di kedudukan 48 di kalangan bandar-bandar global oleh 2010 Dasar Luar Bandar Terkemuka Indeks Global dan berada di kedudukan 67 di kalangan bandar-bandar global untuk inovasi ekonomi dan sosial oleh Indeks 2thinknow Bandar Terkemuka Inovasi pada tahun 2010.

Kuala Lumpur ditakrifkan di dalam sempadan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan merupakan salah satu daripada tiga Wilayah Persekutuan Malaysia. Ia adalah enklaf di dalam negeri Selangor, di tengah pantai barat Semenanjung Malaysia. Penduduk bandar dikenali sebagai warga KL. Sejak tahun 1990-an, bandar ini telah menjadi tuan rumah sukan antarabangsa, acara-acara politik dan budaya termasuk Sukan Komanwel 1998 dan Kejohanan Dunia Formula Satu. Di samping itu, Kuala Lumpur adalah rumah kepada bangunan berkembar tertinggi di dunia, Menara Berkembar Petronas, yang telah menjadi simbol ikonik perkembangan futuristik Malaysia.


Apa yang best kat Kelumpo neyh? Macam-macam ado. Cumo takdo sawah yo!


Ni ha bangunan berkombar!




Petaling Street a.k.a China Town! Mali-mali soping-soping, balang mulah-mulah punya-






Akuarium terbesar di Malaysia. Aquaria la babe! Gua dah pegi dah!


Central Market yawl!


Bangunan Sejarah . . . Bangunan Sultan Abdul Samad.


Last bangunan yang aku rasa cukup simbolik untuk Malaysia dan Sejarah.


Makanan tempatan?

KL? Nan ado makanan tempatan nye. Kat KL ni macam-macam kedai makan ada. Ko pilih je nak pantai timor, pantai barat (eh! pantai barat aku la tew), utara atau selatan. Semua ada. Jadi tempat feveret orang suka lepak makan aku pun payah nak kata . . .

Lain orang lain suka tempat lepak.

Tapi kalau kat KL ni, orang suka lepak kedai ni. Aku pun pelik, kedai macam ni selalu menjadi pilihan hati rakyat KL. Hahahaha.

Pe lagi KEDAI MAMAK la. Kalau ada game bola. Kedai ni la yang akan dipenohi dengan rakyat KL. Hahahaha.

Okay, habes!

Buat Kak Mar sayang. Saya tag kamu pula!


3 comments:

  1. hahahaha adoyaiiii adoyaiii...
    Sawah jo takdok eh... Loji byk la wakakaka...

    ReplyDelete
  2. hahahahaha!
    tu KL banyak la loji!
    tapi kalau selangor..
    banyak umah urut!
    gagagagaga!

    ReplyDelete
  3. As salam Ila,

    Terubat juga rindu dgn KL.. Thanks Ila tag akak! :))

    ReplyDelete