OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Monday, July 23, 2012

Ayam Goreng Cili Padi

Assalamualaikum, semua ;)

Hai, korang!.

Salam Ramadhan.

Yes! aku tau. Bila bulan posa je, segala ibu. Segala nenek. Segala kakak. Pening kepala. Hari ni nak masak apa. Untuk hari ini aku nak kongsi kan resipi Ayam Goreng Cili Padi.

Maaf gambo takde.

Bahan-bahan:


Bahan A.

1/2 ekor ayam
kunyit
garam

Bahan B.

2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
10-20 biji cili padi
2 biji cili hijau
Air yang secukupnya
garam
gula

Cara-cara:

1. Korang dinasihatkan membeli ayam yang halal lagi bersih. Siang dan cuci. Kemudian lumurkan ayam tersebut dengan garam dan kunyit. Ayam tu sukahati korang la nak potong berapa. Nak potong 18 pun boleh. Tapi agak-agak lah kalau nak kerat pun. Setakat 1/2 ekor nak potong sampai 18. Giler kedekut korang neyh. Hehehehe.

2. Dah lumur. Goreng sampai garing. Ketepikan.

3. Blend Bahan B sampai hancur. Tumis sampai naik bau. Hati-hati. Mungkin tangan dan hidung anda akan pijar sementara nak tunggu cili tersebut garing dan naik bau. Bila dah naik bau, masukkan gula dan garam. Kacau sebati. Masukkan ayam dan gaul sebati. Tutup api.

Dah siap!

*kalau nak pedas lagi boleh tambah lagi cili padi.

Tapi untuk bulan posa ni tak yah buat pedas-pedas. Kang ada yang perut korang jadi upset plak.