OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Wednesday, July 18, 2012

ain wau ro ta

Assalamualaikum, semua ;)

Hai, korang!.

ain wau ro ta

apa ya?

dapat bayangkan?

alhamdulillah.

aku tertarik nak masukkan topic ni dalam belog aku sebab banyak sangat saudari islam kita ni suka bagi alasang . . .

1. belum sampai seru (bengong)

2. kalau pakai tak ikhlas tak guna gak (doksedardiri)

3. kubo lain-lain, apa ko pedulik. (initahapkuanghajo)

4. dah tua-tua kang aku pakai la. kalau mati tua. kalau mati mude? pucuk dicita ulam mendatang la (takdekenemengena)

semua alasang yang diberikan tak DITERIMA!

pale otak ang bagi alasang begitu sebab tak mo tutup aurat. terutama sekali tu rambut yang cantik, ikal mayang dengan paha mulus. nak tunjuk ke sapa? ke laki? mu ingat laki herang dengan rambut mu dengan betismu dengan pahamu? takdo pung. laki la ni sebok cari pompuang yang tutop ain wau ro ta nye pun ter ber. sebab apa laki cari pompuang gitew? sebab nanti dia kene puji, pandai mu cari bini tutop ain wau ro ta, cantik!

mu tak jeles ke? hahahahaa.

pahe dok?

meh sini aku nak bagi paham ke mu. maka aku dengan rela hati ingin berkongsi maksud ain wau ro ta yang aku cilok dari wikipedia . . .

ain wau ro ta (aurat) melambangkan sesuatu bahagian dari anggota badan, samada lelaki ataupun perempuan, yang haram dibuka atau dipamerkan. Dalam erti kata lain sesuatu anggota badan yang wajib ditutup dan disembunyikan dan haram orang bukan mahram melihatnya. Menutup aurat adalah wajib ke atas setiap Muslim, tidak kira lelaki atau perempuan. Kewajipan menutup aurat ini berdasarkan kepada dalil-dalil daripada Al-Quran dan Hadis.

Ko nampak tak ayat yang ketiga tu? Meh sini aku ulang. Menutup aurat adalah wajib ke atas setiap Muslim. Faham? Setiap muslim. Wajib!.

Dalam surah Al-Araaf (ayat 26) :

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).

Begitu juga dalam Surah An-Nur (ayat 31) :

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka (terjemahan langsung adalah: 'dan hendaklah mereka menutup dada mereka dengan penutup'); dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada

  • suami mereka atau
  • bapa mereka atau
  • bapa mertua mereka atau
  • anak-anak mereka, atau
  • anak-anak tiri mereka atau
  • saudara-saudara mereka atau
  • anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau
  • anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau
  • perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau
  • orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan
  • kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan

dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."

Dan juga di dalam surah Al-Ahzab (ayat 59) :

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

Alhamdulillah, sesungguhnya aku dah menyampaikan apa yang patut aku sampaikan kepada saudari-saudari Islam ku. Aku berharap dan berdoa kepada-Nya supaya hati anda semua bergerak dan terus menggerakkan tangan untuk meletakkan hijab di kepala.

Tak perlu tunggu suami suruh.

Tak perlu tunggu tua.

Tak perlu tunggu rambut dah beruban.

Tak perlu tunggu eksiden yang menyebabkan rambut tak dapat tumbuh lagi.

Fikirkan betapa cantiknya dirimu di mata Allah.

Subhanallah!.

Wassalam.