OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Monday, January 30, 2012

Kencing Tikus!

Assalamualaikum, semua ;)

Hai, korang!.

Penyakit kencing tikus makin menular sekarang ni . . . di Malaysia je dah dua orang artis yang meninggal dunia akibat penyakit ini. Kalau tak salah aku, Fara Fauzana pun hampir terkena penyakit ini. Ni baru artis, kalau orang biasa aku tak pasti pulak berapa ramai yang dah kene dan dan mungkin ada yang meninggal dunia.

So, be extra careful darling where you go. What you eat. What you hold. What you drink. Okay?





Apa tu Leptospirasis?

Leptospirosis (dikenali juga sebagai sindrom Weil, demam canicola, demam canefield, demamnanukayami, 7-hari demam, kuning Catcher kebelakangan ini, Fort demam Bragg, penyakit kuning hitam dan demam Pretibial) adalah disebabkan oleh jangkitan bakteriagenusLeptospira, dan memberi kesan kepada manusia serta lain-lain mamalia, burung, amfibia,dan reptilia.

Penyakit ini pertama kali digambarkan oleh Adolf Weil pada tahun 1886 apabila dia melaporkan"penyakit akut yang berjangkit dengan pembesaran limpa, penyakit kuning dan nephritis."Leptospira pertama kali dilihat pada tahun 1907 dari satu keping post mortem tisu renal. Pada tahun 1908, Inada dan Ito pertama kali mengenal pasti ia sebagai organisma penyebab dan pada tahun 1916 menyatakan kehadirannya pada tikus.

Walaupun diiktiraf antara penyakit yang paling biasa di dunia dihantar kepada orang-orangdaripada haiwan, leptospirosis adalah tetap jangkitan bakteria yang agak jarang berlaku pada manusia. Jangkitan biasanya dihantar kepada manusia dengan membenarkan air yang telahdicemari oleh air kencing haiwan untuk bersentuhan dengan rehat unhealed dalam kulit, mata,atau dengan lendir membran. Di luar kawasan tropika, kes leptospirosis mempunyai musim-musim yang agak berbeza dengan kebanyakan mereka yang berlaku di dalam musim bunga dan musim luruh.

Tanda tanda

1. Masa pengeraman di antara 2 hingga 26 hari (anggaran 10 hari).

2. Bermula dengan demam, menggigil, sakit anggota tubuh dan sakit kepala. Gejala ini melibatkan lebih kurang 75% hingga 100% pesakit.

3. Batuk tidak berkahak (25%-35% kes)

4. Loya, muntah dan cirit-birit ( 50 kes) Sakit sendi, sakit tulang, sakit tekak dan sakit perut adalah gejala yang kurang berlaku.

5. Radang selaput mata.

6. Antara 7% hingga 40% pesakit mungkin mengalami sakit otot, pembesaran limpa atau hati, bengkak salur kelenjar, sakit tekak,kekerasan otot, perubahan bunyi pada paruparu atau ruam.

Hati-hati, okay!