OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Friday, January 6, 2012

Goyah!

Assalamualaikum, semua ;)

Hai, korang!. Arini ni nak cakap pasal topic heavy sket. Sejak dua menjak tiga menjak ni, keluar semula kes penderaan kanak-kanak. Ada yang ibu angkat kurung anak la. Ada yang mendera anak-anak la. Ada bapa kandung yang kurung anak dalam tandas la. Pengasuh mendera anak la. Aku harap keluarga aku dijauhi dari sifat dan sikap zalim sebegini.

Aku setuju sangat dengan statement institusi keluarga semakin goyah atau institusi keluarga makin tidak kukuh. Ini disebabkan sikap Ibu Bapa itu sendiri. Ini mungkin kurang sikap rasional dan jati diri dalam diri ibu bapa tersebut.

Masa korang 'bikin' anak tu tak fikir ke pasal tanggungjawab yang akan digalas?

Atau korang main suka 'bikin' anak je?

Lepas tu yang cerai berai tu, masa sebelum cerai tu ada tak fikir nasib anak-anak macam mana? Hmmm . . .

Jika anda STRESS disebabkan kerja, sila JANGAN bawa pulang masalah ke rumah. Ianya akan membawa kepada masalah yang lagi besar.

Kawal tahap kemarahan dan tambahkan sifat kesabaran.

Jangan cepat sangat nak melantun-lantun! Ni melantun sikit, tangan dengan kaki naik ke muka anak-anak takpun bini. Adoiyai!

Moralism semakin pupus. Begitu juga dengan rasionalism. Didikan agama kurang. Terlebih mengejar duniawi. Semoga Allah memberikan mereka-mereka ini taufik dan hidayah.

Dahla. Malas nak taip panjang-panjang. Bukan ada orang baca pun. Cuma luahan hati yang tak terucap dengan mulut. Cuma mampu menaip. Aku doakan korang-korang yang suka naik tangan dan kaki ni, punya kesabaran yang lebih, yea. Amin.

p/s: anak ibarat kain putih, kita sebagai ibu bapa yang mencorakkannya.


Wassalam.

1 comment:

  1. Akak baca Ila... tp mmg pun klau nak rotan anak tu sikit2 sudah...

    ReplyDelete