OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Monday, January 24, 2011

Mude?

Muda? mude? semua orang nak muda belia...hahahhaha. camtu gak aku....bukan susah nak jaga penampilan supaya nampak muda....semuanya datang dari HATI dan juga AMALAN kita....

Petua arini supaya sentiasa muda! Tapi ni bukanla PETUA, cuma amalan. Bukan amalan yang KHURAFAT, cuma amalan biase saje. Korang mesti nak tau apa yang aku slalu buat supaya nampak muda....aku nampak muda ke????aku rasa tak pun. Tapi aku bagitau apa yang aku amalkan....tapi ni cara aku, kalau korang ada cara lain supaya nampak SEGAR dan MUDA, korang leh letak comment kat sini, jadi kita leh KONGSI ilmu yang ada (^^,)

Firstly,  
korang kene bangun PAGI sebelum matahari terbit. Sebelum mandi, minum air kosong SEGELAS dengan Bismillah dan Selawat. Lepas tu mandi...jirusan yang pertama baca Bismillah. 
Lagi penting kat sini sebelum cuci muka JANGAN tengok cermin. Lepas da basuh muka, kalau korang nak belek muka tu belek la! Lepas da MANDI, amek WUDUK pastu pe lagi SOLAT SUBUH la....kalau RAJIN baca AL-QURAN...kalau kurang kerajinan, sambung le TIDO balik. 
Air Wuduk pun sebenarnya banyak keistimewaannya...kalau tengah MARAH pun bley tenang. Tapi....amek wuduk kene la SOLAT, jangan plaks sebab nak MUDA korang amek WUDUK je sebab nakkan air WUDUK tu....hampeh la camtu (korang fahamkan maksud aku???)

Secondly, jaga PEMAKANAN korang. Kurangkan minum air SEJUK...nanti senang sakit tulang. Sakit tu tak datang sekarang tapi biler umur korang meningkat ke fasa 4....kurangkan makan makanan yang mempunyai MONOSODIUM GLUTAMATE (msg) terutamanya AJINOMOTO. Kalau tak amek makanan yang ada benda ni pun bagus jugak gantikan ngan GULA. Lagi-lagi kalau yang dah ada ANAK tu...JANGAN la bagi ANAK-ANAK korang makan MSG ni...NOT GOOD FOR THEIR BRAINS!.

Thirdly, bangun tido mesti kene SENYUM & hati kene GEMBIRA. Walaupun malam tadi baru lepas gado ngan pakwe ke, ngan usben ke, ngan family ke, ngan kawan ke....LUPAKAN seketika pergaduhan tersebut, SENYUM.

Forthly,  
PENAMPILAN....kalau umur baru BELASAN TAHUN, tak yah la nak berpenampilan macam orang 20-an keatas....korang berpenampilan seperti REMAJA hendaknya. JANGAN bazirkan usia REMAJA korang dengan berpakaian seperti DEWASA. Sayang woooo....(bagi akula). 
Pastu yang 20-an, kita HARUSLAH berketerampilan seperti 20-an. JANGAN menampakkan kita macam orang 30-an even though korang da KAWEN! 
Untuk yang 30-an tu, aku rasa korang mesti tau nak pakai FESYEN yang macam mana....takkan aku nak ajar jugak kot....
apa yang penting kat sini TUTUP AURAT. Kita kan WANITA ISLAM, jadi WAJIB la kita menutup apa yang patut ditutup tu. Faham tak ni????

Tu je la salah satu cara aku menjaga PENAMPILAN aku supaya sentiasa SEGAR dan MUDA. Apa yang penting lakukan dengan SEIKHLAS HATI....okeyh! InsyaAllah...

p/s: hati aku GEMBIRA pabila melihat orang disekeliling ku GEMBIRA. hati aku SEDIH pabila melihat orang disekeliling ku SEDIH.