OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Friday, May 25, 2012

Laksa Pening

Assalamualaikum, semua ;)

Hai, korang!.

Salam ceria dan Salam Jumaat serta selamat berhujung minggu. Alhamdulillah, aku baru je lepas sarapan. Makan lontong yang cair dan tak berlemak. Sebelum-sebelum ni, lontong Uncle Anuar ni elok je berlemak. Nampak jugaklah santan nya. Sekarang ni macam tak letak santan pun ada ni. Harga dah naik dari RM 2.50 jadi RM 3.00.

Haih-

Aku bukan nak kata apa, cuma bila aku perhati. Orang melayu kita memang SUKA meniaga. Tapi, bila harga NAIK. Mesti ada benda yang DIKURANGKAN dalam masakan. Takpun kuantiti dalam makanan yang dibeli tak sama dengan sebelum ini. Kenapa erk????

Aku pernah tengok chinese people meniaga. Harga naik tapi kuantiti makanan masih lagi sama dan rasa pun masih lagi sama. Kenapa erk????

Pelikkan????

Aku tak mau komen lebih lagi. Orang melayu ni kadang sensentap sikit. Kang tak pasal aku nya belog kene band. Bahahahahaha.

Arini aku nak kongsi resipi Laksa Pening. Bukan Laksa Penang. Tapi Laksa Pening. Sebab aku nya resipi. Sukahati aku lah nak letak nama apa pun. hehehehe.

Laksa Pening

Bahan-bahan:

1kg ikan sardin/ kembong
3 batang bunga kantan
1 ikat daun kesom
1 cawan cili boh
1 biji bawang besar
Asam keping
Garam
Gula
Laksa

Bahan-Bahan Hiasan:

1 biji timun
5 biji limau
2 batang cili merah
3 batang cili padi
1/2 biji nenas
5 biji telor rebus
1 batang bunga kantan
1 biji bawang besar

Cara-cara:

1. Korang kene siang ikan dan cuci ikan tersebut. Selepas itu, korang rebus ikan tersebut TANPA garam. Rebuslah ikan tu sampai air ikan tu tinggal 3/4. Letak 2-3 keping asam keping dalam tu. Tutup api. Sejukkan.

2. Bila dah sejuk, korang perisi ikan tu. Meaning perisi is korang asingkan isi ikan dengan tulang ikan dan juga kepala. Lepas dah asingkan, korang blend isi ikan tu dengan air rebusan tadi. Asam keping dan tulang ikan tu sila buang yea. Dah takmo guna dah.

3. Dah siap blend semua ikan, korang masukkan kat dalam periok. Baki air rebusan ikan tu korang boleh campur sekali, TAPI sila tapis yea. Takut ada tulang ikan yang tercicir. Nanti ada pulak yang tercekik.

4. Kemudian, korang boleh hidupkan api. Masukkan cili boh. Masukkan bungan kantan. Masukkan asam keping dan daun kesom. Bawang besar tu korang belah lapan dan campak kat dalam periok.Tambah garam dan gula secukup rasa. Kacau dan biarkan mendidih. Tutup api.

5. Kalau tak cukup pedas, tambah lagi cili boh. Begitu jugak garam. Wokeh?

6. Celur laksa. Kalau beli laksa yang kering tu korang kene rendam dulu. Pastu baru celur. Kalau guna laksa basah tu, korang cuci. Pastu celur sekejap.

7. Untuk bahan-bahan hiasan tu. Korang hiris lah halus-halus segala timun, cili merah, cili padi, bawang besar dan bunga kantan. Telor tu belah dua. Nenas tu potong la ikut korang nye cara.

Mudahkan? Macam payah tapi takdelah payah mana pun. Kacang je.

Selamat Mencuba!.

Gambar laksa?

Takde. Gambar orang celebrate bezday SZ adalah. Hehehe.

















Gambor ibu ngan nenet tak dop. Sebab kami sebok buat benda lain. Aku jadi photographer. Umi aku dok sebok buat apa ntah. Aku pun tak ingat.

Okay lah. Nak sambung buat listing.

Chau Chin Chau!