OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Tuesday, February 14, 2012

Si Rota

Assalamualaikum, semua ;)

Hai, korang!.

Aku nak membincangkan tentang rotavirus! Memandangkan kini virus ini makin menular di kalangan kanak-kanak di Malaysia. Hopefully they will recover and be a an active kids again. InsyaAllah. To all parents, sila bersabar dan redha di atas ujian yang diberikan oleh Allah s.w.t.

Inilah dia si rotavirus . . .



Apa itu rotavirus?

Bukan keropok rota-rota tu yea. Rotavirus adalah punca yang paling biasa cirit-birit yang teruk di kalangan bayi dan anak-anak muda, dan merupakan salah satu daripada beberapa virus yang menyebabkan jangkitan yang sering dikenali sebagai flu perut, walaupun tidak mempunyai hubungan dengan selesema.

Ia adalah genus virus RNA yang terkandas dua kali dalam Reoviridae keluarga.Oleh usia lima tahun, hampir setiap kanak-kanak di dunia telah dijangkiti dengan rotavirus sekurang-kurangnya sekali. Walau bagaimanapun, dengan setiap jangkitan, imuniti membangun, dan jangkitan yang berulang adalah kurang teruk. 

Dewasa yang jarang terjejas. Terdapat lima spesies virus ini, yang dirujuk sebagai A, B, C, D, dan E.

Rotavirus A, yang paling biasa,menyebabkan lebih daripada 90% daripada jangkitan pada manusia.
Virus ini disebarkan melalui laluan najis-lisan. Ia menjangkiti dan merosakkan sel-sel yang melapisi usus kecil dan sebab-sebab Gastroenteritis. Walaupun rotavirus telah ditemui pada tahun 1973 dan akaun sehingga 50% dimasukkan ke hospital untuk cirit-birit yang terukdalam bayi dan kanak-kanak, kepentingannya masih tidak diketahui secara meluas dalam komuniti kesihatan awam, terutamanya di negara-negara membangun. 

Di samping kesan ke atas kesihatan manusia, rotavirus juga menjangkiti haiwan, dan patogen ternakan. Rotavirus biasanya penyakit yang mudah diuruskan kanak-kanak, tetapi di seluruh dunia hampir 500,000 kanak-kanak di bawah umur lima tahun masih mati akibat jangkitan rotavirus setiap tahun dan hampir dua juta lagi menjadi sakit tenat. 

Tanda-tanda pesakit dijangkiti Rotavirus.

Rotavirus gastroenteritis adalah penyakit ringan hingga teruk yang dicirikan oleh muntah, cirit-birit berair, dan demam gred rendah. Sekali seorang kanak-kanak dijangkiti oleh virus, terdapat tempoh pengeraman kira-kira dua hari sebelum gejala muncul. Gejala sering bermula dengan muntah-muntah diikuti oleh 4-8 hari cirit-birit sedalam-dalamnya. Dehidrasi adalah lebih biasa dalam jangkitan rotavirus berbanding di kebanyakan yang disebabkan oleh patogen bakteria, dan merupakan punca kematian paling lazim yang berkaitan dengan jangkitan rotavirus.

Rotavirus A jangkitan boleh berlaku sepanjang hayat: yang pertama biasanya menghasilkan gejala, tetapi jangkitan yang berulang biasanya ringan atau asimptomatik, sebagai sistem imun menyediakan beberapa perlindungan. Oleh yang demikian, kadar jangkitan gejala tertinggi. di kalangan kanak-kanak di bawah umur dua tahun dan berkurangan secara progresif ke arah umur 45 tahun. 

Jangkitan di kalangan kanak-kanak yang baru lahir,walaupun biasa, sering dikaitkan dengan penyakit ringan atau asimptomatik; Gejala-gejala yang paling teruk cenderung untuk berlaku di kalangan kanak-kanak enam bulan dua tahun umur, orang tua, dan mereka dengan fungsi sistem imun dikompromi atau tidak hadir. Oleh kerana imuniti yang diperolehi dalam zaman kanak-kanak, kebanyakan orang dewasa tidak mudah terpengaruh dengan rotavirus; gastroenteritis di kalangan orang dewasa biasanya mempunyaisebab lain daripada rotavirus, tetapi jangkitan yang asimptomatik dalam orang dewasa boleh mengekalkan penghantaran jangkitan di dalam komuniti. 

Kepada sesiapa yang punya anak dan anak anda mengalami demam, muntah dan juga cirit birit, sila bawa terus ke Hospital yang berdekatan. Dan berikan anak anda air yang sudah dimasak. Elakkan memberi anak-anak anda air yang dijual di kedai atau di gerai.

Kredit to wikipedia.

Pesanan dari seorang ibu yang prihatin sebab anak aku pun pernah mengalaminya cuma masa tu belum mengetahui kewujudan rotavirus ini. Dan Alhamdulillah anak aku sihat tanpa pergi ke Hospital.

Oh ya, kalau korang ada air zam-zam berilah anak-anak minum dan memohon pada Allah dengan izinNya ubatilah anak aku dengan air zam-zam. InsyaAllah, anak anda akan sihat dengan izinNya. Sebab aku bagi anak aku minum air zam-zam dan dengan izinNya anak aku sihat dari demam, muntah dan cirit birit. Alhamdulillah.

Bye!

No comments:

Post a Comment