OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Tuesday, October 22, 2013

Tabiat Merokok

Assalamualaikum, semua ;)

Hai, korang!.

Seperti yang diketahui umum, merokok adalah sesuatu yang membahayakan kesihatan. Bukan sahaja kesihatan diri sendiri malah kepada orang sekeliling.

Pelbagai penyakit akan muncul samada dalam diri si perokok atau si penghidu. Innalillah.

Seperti yang pernah aku utarakan di sini.

Nampaknya usaha aku belom cukup lagi. Mungkin pihak kerajaan perlu berusaha lebih lagi yakni dengan mengharamkan terus penjualan rokok.

Hmmmmm.....atau ada disebaliknya sehinggakan rokok ini tidak diharamkan di Malaysia?

Dan aku rasa ada juga blogger yang telah mengutarakan topik ini jugak. Seperti Puan Ieta.

Tapi ia mungkin dipandang sepi oleh perokok. Tapi bukan perokok masih mengambil berat betapa bahayanya merokok.

Hmmmmmm.....

Hari ini di laman sosial facebook milik Ustaz Dr. Mohd Izhar Ariff telah mengutarakan tentang rokok.

Wahai perokok! Stop la weyh! Korang tau tak korang bakal menjahanamkan rakyat Malaysia? Korang adalah pembunuh sebenarnya! Korang bunuh diri korang! dan korang bunuh orang di sekeliling korang!


Ini kata-kata dari laman sosial Facebook Ustaz Dr. Mohd Izhar Ariff...

Tabiat Merokok bukan sahaja mempunyai kaitan dengan aspek kesihatan, ekonomi dan social, malahan ia juga melibatkan sudut keagamaan dan hukum. Sebenarnya tabiat atau gejala merokok di kalangan umat Islam kini bukan dibenarkan di dalam Islam. Islam telah menegah malah mengharamkan tabiat merokok di kalangan umat-umatnya. Ini menunjukkan bahawa perihal halal telah jelas dan perkara haram telahpun dijelaskan dengan setepat-tepatnya. Hanya yang benar-benar beriman sahaja yang lebih maklum dan dapat membezakan di antara yang baik dan yang buruk, di antara yang halal dan haram.

Sabda Baginda s.a.w.:

"Sesiapa yang menyakiti muslim maka sesungguhnya ia menyakiti akan daku dan sesiapa menyakiti akan daku maka sesungguhnya ia menyakiti Allah". (Hadis riwayat at-Thabrani)

Menurut suatu sumber, rokok digunakan dalam satu upacara keagamaan oleh pendeta-pendeta kaum Maya di Mexico, sebelum masehi lagi. Sebahagian ahli sejarah mengatakan bahawa rokok itu mula dikenali di negara Yahudi (musuh Allah dan Rasul) Di sanalah rokok diperkembangkan ke negara-negara jiran dan lain kawasan di dunia untuk melemahkan manusia-manusia sihat khususnya penganut-penganut Islam yang bersih.

Islam amat mementingkan kesihatan yang sempurna dan bersih dalam segala hal. Ini kerana kebersihan itu adalah sebahagian daripada iman, sebaliknya perokok itu adalah seorang pengotor.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

"Kebersihan itu adalah sebahagian daripada Iman"

Pendapat lain mengatakan, Orang-orang Kristian dan Eropah memperkembangkan rokok ke negara-negara jajahannya untuk menindas negara itu dari segi ekonomi, fizikal dan mental sesudah bahan itu dibawa dari Amerika berikutan penemuan itu pada 1492 masehi oleh seorang Putera Itali iaitu Christopher Colombus (1451 - 1506).



Sedarlah wahai manusia...kamu bakal menjahanamkan diri kamu dan orang disekeliling kamu dengan asap rokok kamu. Unless kamu buatlah dunia kamu sendiri dan matilah kamu didunia kamu sendiri beserta dengan rokok-rokok kamu.

Arrrgggghhhhh! kenapa rokok diciptakan?


Ok. Bai-