OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Tuesday, October 30, 2012

Lala Masak Lomak Cili Api

Assalamualaikum, semua ;)

Hai, korang!.

Resipi yang akan dikongsikan arini ialah . . . .

Lala Masak Lomak Cili Api.

Bahan-bahan.

1 kg Lala
2 batang serai
1 biji kelapa
5 biji cili api*
Serbuk kunyit*
Daun kunyit
Garam
Gula

*sape nak podeh lagi, ekau boleh tambah lagi cili yo!
*kalau rajin, gunalah kunyit hidup.

Cara-cara.

1. Sila bersihkan lala anda sebersih-bersihnya. Kalau boleh tak mahu ada pasir yea

2. Perah santan. Buat dua perahan yea.

3. Masukkan santan perahan kedua bersama-sama dengan kunyit, daun kunyit, cili dan serai. Masak hingga mendidih. Pastu masukkan lala. Masak lala sampai masak. Macam mana nak tau dah masak. Kalau lala tu dah terkangkang-kangkang. Dah masak la tew.

4. Masukkan santan perahan pertama bersama dengan gula dan garam secukup rasa. Kacau sentiasa supaya santan tu tak pecah. Baru cantik.

Masak pun nak kene cantik even ko campak-campak je. Baru lah sedap mata memandang nak makan. Paham?

Okay, dah siap.

Inilah hasilnya.


Ni atas permintaan ayah mertua aku. Tak tau la dia makan sedap ke tak. Kene dengan tekak dia ke tak. Huhuhuhu.

ok.bai-