OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Friday, March 11, 2011

khurafat






Aku baru je tengok citer neyh....sedeykan? benda da lama aku baru tengok....huhuhuhu.

Khurafat mengisahkan perjanjian terlarang dan salah satu bentuk penyelewengan dalam aqidah Islam diantara manusia dan syaitan, sesuatu yang amat ditegah dalam agama suci kita. Tapi manusia tanpa mengira akibat .. membelakangkan Allah, disokong dengan nafsu dendam serakah akhirnya hanyut dengan bisikan syaitan.

Citer ini start dengan Johan (Syamsul Yusoff), seorang pemuda yang bekerja sebagai Pembantu Hospital. Pembantu Hospital pakai kete best woooo! manyak duit....kaya gak erk keje Pembantu Hospital ni. Mamat ni dah berkahwin dan mempunyai seorang isteri bernama Aishah (Liyana Jasmay).

Masa bebaru kawen, biasala MANIS je sumer....tetiba diorang ni kene ganggu ngan makhluk halus. Giler arrggg masa diorg kene ganggu...babak-babak agak menakutkan jugakla.....Gangguan ini amat menakutkan mereka lebih-lebih lagi Johan. Mamat neyh konpius sape la yang nak 'kacau' hidup diorang yang bahagia tu. Aku paling nyampah scene semua gelap...kat opis si Johan ni pun gelap. Apa ospital da abes duit ke nak bayar bil letrik? dem!

Lagi bertambah konpius, biler datangla satu pompuan tu misteri yang suka bagi Johan kuih. Mati-mati aku ingat makcik tu yang kenekan Johan..rupa-rupanya BUKAN....makcik tu tingat kat anak dia. muka sejibik cam Johan....giler NERD muka anak dia...hahahahaha.

Mamat Johan ni dulu ada awek nama Anna. Minah ni suka buat perangai pelik dan mengganggu kehidupan Johan dan Aisyah. Lagila trauma si Aisyah. Bini mana tak rasa tergugat biler kekasih lama sang suami datang kembali dan merayu untuk bersama. Damn! kalau aku pun GOYANG kot...

Aku rasa Anna ni da bosan kot. Sebab kacau plus pujuk rayu si Johan ni tak jalan. Dia membuat tindakan yang drastik dengan cubaan membunuh diri. Cubaan pertama hampir berjaya namun dapat diselamatkan oleh Johan dan rakan-rakan. Tapi minah Anna ni tak berputus asa weyh! Cubaan membunuh diri untuk kali kedua BERJAYA! Anna pun mati! Jadi bukan Anna la yang hantar makhluk halus tu kan....sape yea???...

Semasa dalam perjalanan menghantar mayat Anna, van yang diorang naiki eksiden. Lepas eksiden tu la baru tau sape punya keje. Huh! sendiri yang khurafat sebenarnya. Senang-senang ko mandrem si Anna tu, pastuko tinggalkan dia...apa daaa?? Amek ko...sebab kesalahan sendiri, nyawa ko melayang. seb baik nyawa ko ngan nyawa Anna je melayang....lupa plak drebar yang bawak van tu pun mati jugak. Sebelum tau si Johan ni punya keje, aku ingat mamat drebar tu punye keje yang hantar makhluk halus tu...rupa-rupanya bukan....hahahahahaa.

Kesimpulannya Khurafat adalah satu amalan yang mengalih pergantungan manusia daripada Khalik (pencipta/Allah) kepada makhluk (yang dicipta). Di dalam Al-Quran terdapat beberapa ayat yang menyeru kepada pergantungan kepada Allah dan menolak kepercayaan terhadap yang selainnya bagi mendapat kebaikan dan menolak keburukan. Yang memberi segala kenikmatan dan keyakinan hanya Allah. KepadaNya seluruh makhluk bergantung.

p/s: aku tau da cam terlewat je nak post benda neyh...tapi aku nak post jugak.sukati akula!