OPEN FOR ORDER: CALL/ PM/ WE CHAT/ WHAT'S APP AT 0193031450

Friends And Cribs

Thursday, January 5, 2012

Abu Hurairah r.a dengan Jin Pencuri

Assalamualaikum, semua ;)

Hai, korang!. Kali ini kisah tentang Abu Hurairah r.a dengan Jin Pencuri. Cerita ini mengisahkan betapa keampuhan Ayat Kursi.

Kisahnya begini . . .

Abu Hurairah r.a pernah ditugaskan oleh Rasulullah saw untuk menjaga gudang zakat di bulan Ramadhan. Tiba-tiba muncullah seseorang, lalu mencuri sengenggam makanan. Namun, Abu Hurairah r.a berjaya menangkapnya.

"Akan aku laporkan kepada Rasulullah saw" Abu Hurairah r.a menggugutnya.

Bukan main takut pencuri itu mendengar ancaman Abu Hurairah r.a, hingga kemudian dia pun berkata "Saya ini orang miskin, keluarga tanggungan saya banyak. Sementara saya sangat memerlukan makanan."

Mendengar rintihan tersebut, Abu Hurairah r.a segera melepaskan pencuri itu. Bukankah zakat itu pada akhirnya akan diberikan kepada fakir miskin? Maka, keesokan harinya, Abu Hurairah r.a melaporkan kepada Rasulullah saw.

Baginda menyoal "Apa yang dilakukan kepada tawananmu semalam, ya Abu Hurairah?"

Lalu Abu Hurairah pun menjawab "Ya, Rasulullah, orang itu miskin keluarganya banyak dan sangat memerlukan makanan."

Kata Nabi "Dia berbohong. Padahal nanti malam ia akan datang lagi."

Kerana Rasulullah saw berkata begitu, maka Abu Hurairah r.a semakin meningkatkan penjagaannnya. Benar pencuri itu datang lagi.

Abu Hurairah r.a menangkap pencuri itu seraya berkata "Akan aku laporkan kepada Rasulullah saw!"

Pencuri itu pun meminta ampun dan berkata "Saya orang miskin, keluarga saya banyak. Saya berjanji tidak akan mencuri lagi."

Abu Hurairah mengasihani si pencuri itu. Lalu terlepaslah pencuri itu. Keesokan harinya Abu Hurairah r.a mengadu kepada Rasulullah saw tentang pencuri tersebut. Dan Rasulullah pun berkata "Pencuri itu bohong dan nanti malam dia akan kembali lagi."

Maka, untuk kali ketiga. Abu Hurairah akan lebih berjaga-jaga. Memang benar apa yang dikatakan oleh Rasulullah saw. Pencuri itu datang lagi. Dan Abu Hurairah berjaya menangkap pencuri itu dan berkata "Kali ini kau pasti aku laporkan kepada Rasulullah saw. Sudah dua kali kau berjanji tidak akan datang ke mari lagi, tapi ternyata kau datang mencuri lagi."

Pencuri itu berkata "Lepaskan saya. Saya akan ajari tuan beberapa kalimat yang sangat berguna."

Abu Hurairah r.a berkata "Kalimat apakah itu?"

Pencuri itu pun berkata "Ayat kursi. Bila tuan hendak tidur, bacalah Ayat Kursi, maka tuan akan selalu dipelihara oleh Allah swt dan tidak akan ada syaitan yang mendekati tuan sampai pagi."

Maka pencuri itu dilepaskan oleh Abu Hurairah r.a. Keesokan harinya, Abu Hurairah r.a bercerita kepada Rasulullah tentang si pencuri itu telah mengajar beliau Ayat Kursi. Kemudian Rasulullah pun berkata "Pencuri itu berkata benar, sekalipun sebenarnya ia tetap pendusta."

Selepas itu Nabi bertanya pula kepada Abu Hurairah r.a "Tahukah kamu, siapa sebenarnya pencuri yang bertemu denganmu tiap malam itu?"

Abu Hurairah pun menjawab, "Tidak tahu"

"Itulah syaitan." Kata Rasulullah lagi.

p/s: rajin-rajin la baca Ayat Kursi. Bukan panjang pun. Pendek jew!


Wassalam.

No comments:

Post a Comment